منتدى شــــــــبـــــــــاب الـــــــفــــــــــيــــــوم

<iframe align="center" src="http://www.wathakker.net/outdoor_strip_wisdom.html" frameborder="0" allowtransparency="1" scrolling="no" width="270" height="170"></iframe>

الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جمكتبة الصوربحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
القلم الحر
فيومى على حق
فيومى على حق

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    السبت أبريل 02, 2011 2:03 pm

كتب – كريم سعيد:

ادى الاجتياح الجماهيري لإستاد القاهرة الي الغاء مباراة الاياب بين الزمالك وضيفه الافريقي التونسي في اياب دور الـ32 لدوري ابطال افريقيا.

واقتحمت الالاف من جماهير نادي الزمالك ملعب اللقاء في الدقائق الاخيرة للوقت بدل الضائع للشوط الثاني وكانت النتيجة حينها تقدم الفريق الابيض 2-1 ولكنها كانت نتيجة تعني تأهل الفريق التونسي.

وجاء اقتحام الجماهير البيضاء اعتراضا علي عدم احتساب حكم اللقاء الجزائري هدفا احرزه المهاجم احمد جعفر في الدقيقة الثانية من الوقت بدل الضائع بداعي التسلل وهو الامر الذي اثبتته الاعادة التلفزيونية.

وكانت مباراة الذهاب قد انتهت بفوز الافريقي بنتيجة 4-2.

الشوط الاول

انهي الزمالك شوط مباراته الاول امام الافريقي وهو متقدم بنتيجة 2-1.
ويحتاج الفريق الابيض لاحراز هدف اخر من اجل خطف بطاقة الترشح لدور الـ16 من منافسه التونسي.

بداية اللقاء جاءت حماسية للغاية من قبل الفريق الابيض وكاد محمود عبدالرازق "شيكابالا" ان يسعد الالاف المحتشدين في استاد القاهرة في الثانية الخامسة عندما شن الزمالك هجمة سريعة عقب ركلة البداية ولكن اللاعب الاسمر سدد الكرة بجوار القائم.

وضح تأثر لاعبي الافريقي بالضغط العصبي للقاء حيث تعددت اخطاءهم ضد لاعبي الفريق الابيض وبالتحديد حول منطقة الجزاء.

وتحصل الزمالك علي ركلة حرة في الدقيقة 18 نفذها شيكابالا وقابلها فتح الله بضربة رأسية ولكنها مرت فوق العارضة بقليل.

وبنفس الطريقة، ارتقي احمد جعفر عاليا في الدقيقة 21 وقت خروج عادل النفزي حارس الافريقي من مرماه ولكن مهاجم الزمالك وضع الكرة بعيدا عن المرمي.

وجاءت الدقيقة 28 لتحمل الفرج الاول لجماهير الزمالك عندما تحصل حسين ياسر المحمدي علي ركلة جزاء جراء عرقلته داخل منطقة الـ18، وانبري فتح لتنفيذ الركلة وسددها بنجاح علي يسار النفزي.

بعد الهدف، هدأ ايقاع الزمالك كثيرا، وبدأ الافريقي في مبادلة الفريق الابيض السيطرة علي منطقة وسط الملعب مما مهد له التحصل علي ضربات حرة علي مشارف منطقة جزاء الزمالك.

ودفع الزمالك ثمن هدوء اداءه غير المبرر غاليا في الدقيقة 39 عندما تمكن بن يحيي من ادراك التعادل للضيف التونسي من تصويبة اكثر من رائعة من مسافة بعيدة للغاية من المرمي غالطت عبدالواحد السيد وسكنت الشباك.

وكاد الكاميروني اليكسيز ميندوما ان يضع الضيوف في المقدمة في الدقيقة 42 عندما سدد كرة مشابهة للهدف ولكن عبدالواحد تمكن من هذه المرة من التصدي للكرة.

وارتقي بن يحيي عاليا في الدقيقة 44 ليقابل احدي الكرات العرضية برأسه ولكن لسوء حظه مرت الكرة بجوار القائم الايمن لمرمي وحيد.

وفي الدقيقة الاولي من الوقت بدل الضائع، اعاد حسين ياسر الامل للزمالك مجددا عندما تمكن من احراز الهدف الثاني بعد مجهود اكثر من رائع من البديل حازم امام في الجهة اليمني انهاه بكرة عرضية مرت من الجميع الي ان وصلت للاعب القطري الذي لم يجد ادني صعوبة في وضعها بالمرمي.

الشوط الثاني

بداية الشوط الثاني جاءت هادئة الي حد كبير من الفريقين ولم يكسر هذا الهدوء سوي تسديدة زهير الزوادي التي اطلقها من الجانب الايسر ولكنها ارتطمت بعارضة الزمالك والت الي خارج الملعب.

وعادت الاثارة مجددا للقاء في الدقيقة 60 عندما اشهر حكم اللقاء البطاقة الحمراء في وجه بلال العيفي لاعب الافريقي لحصوله علي الانذار الثاني نتيجة ايقافه للكرة بيده.

صب النقص العددي في صالح الزمالك الذي زاد من ضغطه الهجومي من اجل ادراك الهدف الثالث والذي كاد ان يتحقق له في الدقيقة 69 عندما وجد فتح الله الكرة امامه داخل منطقة الـ18 ولكنه تعثر في التسديد لتذهب الكرة الي الحارس النفزي.

واضاع شيكابالا فرصة لا تضيع في الدقيقة 73 عندما تلقي كرة حريرية من البديل ابوكونيه لينفرد الشاب الاسمر بمرمي الافريقي ولكنه سدد في يد النفزي لتضيع فرصة ذهبية للتسجيل.

استمر فرص الزمالك المهدرة واهدر فتح الله فرصة اخري ثمينة في الدقيقة 86 عندما سقطت الكرة من ايدي النفزي داخل منطقة الجزاء لتسقط امام المدافع ولكنه اطاح بها فوق العارضة بغرابة شديدة.

وفي الدقيقة الثانية من الوقت بدل الضائع، اشتعلت الامور تماما عندما احتسب جعفر هدفا من ضربة رأسية الغاه حكم اللقاء بداع تسلل المهاجم الزملكاوي، ولم تمر ثوان علي الغاء الهدف حتي اختلط الحائل بالنابل عندما اقتحم الوف من جماهير الزمالك ارض الملعب اعتراضا علي الغاء الهدف.

ويمكنكم زوارنا الأعزاء قراءة احداث المباراة مجددا المباراة دقيقة بدقيقة من خلال الرابط التالي:

الزمالك والافريقي .. دقيقة بدقيقة

بعض صور اللقاء

السويفى
مشرف منتدى الاخبار العامة
مشرف منتدى الاخبار العامة

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    السبت أبريل 02, 2011 2:14 pm

خبر محزن
انا شفت الجماهير نازلة ماشاء الله تهيص فى الملعب
مشهد مش كويس خالص
لكن فى الاول وفى الاخر هى دى جماهير الزمالك Laughing

ضمير قلم
Admin
Admin

ذكر
تقييم العضو :
99 / 10099 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    السبت أبريل 02, 2011 2:46 pm

السويفى كتب:
خبر محزن
انا شفت الجماهير نازلة ماشاء الله تهيص فى الملعب
مشهد مش كويس خالص
لكن فى الاول وفى الاخر هى دى جماهير الزمالك

على فكرة يا سويفي هو خبر محزن فعلا

بس المحزن اكتر انك تلاقي ناس مش عارفه ايه اللى بيحصل ،، يعني من الخطأ انك تنسب ده لجمهور الزمالك

لأن من الطبيعي اننا كجمهور زمالك بنخسر في مباريات اكبر من دي وواخدين على الانتكاسات بل بالعكس الزمالك النهاردة كان كويس وبيلعب حلو فالطبيعي ان الجمهور يبقه رااااضي لكن دي سياااااااااااااااسة

ولكن انا بؤكد ان دي الثورة المضادة واللى حصل النهاردة سياااااااسة والناس اللى نزلت الملعب مش ممكن يكونوا مشجعين كورة

اللى بيشجع كورة مش هينزل يقطع الشبكة ويكسر العارضات بتاعت المرمى ولا يخرب في الاستاد وارضية الملعب ،، الناس اللى نزلت كانوا مبيتين النية وعارفين نازلين يعملوا ايه كويس ودي من الآخر

رساااااااااااالة بتنقول " انه مفيش نظام ولا امن ولا حماية وان الفوضى هي الموجودة بعد رحيل النظام السابق ،،

ربنا يتسر على مصر

وما من كاتبٍ إلا سيفنــــــى ** ويبقي الدهـرُ ما كتبت يداهُ
فلا تكتب بخطك غـير شـيءٍ ** يسرك في القيامة أن تــراهُ

فتي الاحلام
فيومى سوبر

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    السبت أبريل 02, 2011 4:40 pm

عاايز اعرف بس حااجه هو المااتش اتلغي ولا ايه (يعني هاايتعااد تااني)
بجد لو ده حصل يبقي حرااااااااااااااااام
Evil or Very Mad
ضمير قلم
Admin
Admin

ذكر
تقييم العضو :
99 / 10099 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    السبت أبريل 02, 2011 5:40 pm

فتي الاحلام كتب:
Evil or Very Mad

ههههههههه سبحان الله

حتى في اسوأ الظروف مش قادرين تنسوا الحقد والكره للزمالك

يا جماعه عيب كده احنا كلنا مصريين وانا النهارده مع انى زملكاوي كنت فرحان والله بتأهل الأهلي

مش معقوله يعني كل اللى همك في الخبر يا فتى الاحلام ان الماتش مش يتعاد عشان ميبقاش فيه أمل للزمالك ؟؟

انا شخصياً بدعي واقول يارب الدوري يتغلي حتى لو كان الزمالك هياخده السنة دي وكمان نوقف النشاط الرياضي في مصر دلوقتي لما البلد تفوق شويه من اللى هي فيه ،، وكمان لأن للأسف النشاط الرياضي وصل بينا الحقد والكراهية والتعصب للدرجة اللى شوفتها فيك دلوقتي يا فتى الاحلام

القلم الحر
فيومى على حق
فيومى على حق

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 12:18 pm

يا جماعة الموضوع ظروفه وملابساته غير طبيعية

لان فعلا الجمهور الأبيض متعود دايما علي الانتكاسات والهزايم Very Happy

بس مكنتش الأمور بتوصل للمرحلة دي

الموضوع بجد فيه حاجة مش طبيعية

القلم الحر
فيومى على حق
فيومى على حق

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 12:33 pm

ضمير قلم كتب:
فتي الاحلام كتب:
Evil or Very Mad

ههههههههه سبحان الله

حتى في اسوأ الظروف مش قادرين تنسوا الحقد والكره للزمالك

يا جماعه عيب كده احنا كلنا مصريين وانا النهارده مع انى زملكاوي كنت فرحان والله بتأهل الأهلي

مش معقوله يعني كل اللى همك في الخبر يا فتى الاحلام ان الماتش مش يتعاد عشان ميبقاش فيه أمل للزمالك ؟؟

انا شخصياً بدعي واقول يارب الدوري يتغلي حتى لو كان الزمالك هياخده السنة دي وكمان نوقف النشاط الرياضي في مصر دلوقتي لما البلد تفوق شويه من اللى هي فيه ،، وكمان لأن للأسف النشاط الرياضي وصل بينا الحقد والكراهية والتعصب للدرجة اللى شوفتها فيك دلوقتي يا فتى الاحلام

انت ليه أخي ضمير مش بتتقبل أي رأي ضد الزمالك

الراجل بيقول رأيه وعلي فكرة أنا معاه في رأيه

والله مش تعصب وانت عارف كده كويس لأننا كنا بنتفرج علي الماتش مع بعض

بس كلمة الحق متزعلش والله يعلم اننا كنا نتمني صعود الزمالك بس خلاص

الكورة فائز ومهزوم

وبعدين حقد وكراهية إيه اللي انت بتقول عليها

بالعكس احنا بنحبكم قوي

احنا هنلاقي منافس زيكو فين ............. Very Happy

بس أحيانا الأسد يتغاظ من كلام الفار

ههههههههههههههههههههههه

هل ده يعتبر حقد وكراهية وغيرة من الأسد علي الفار Very Happy

ابتسم يا حاج ضمير عند الهزيمة وخلي روحك رياضية يا راجل Very Happy

nour 90
مشرفة منتدى الميك اب والاكسسوارات
مشرفة منتدى الميك اب والاكسسوارات

انثى
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 2:38 pm

مش عارفة اقول عليه ايه
عصيبة الجماهير ولا ده مدبر ولا فوضى
ولا ايه ولا ايه انا احترت ولما نشوف التحقيق اخره ايه
شكرا يا استاذ القلم الحر
تحياتى

ضمير قلم
Admin
Admin

ذكر
تقييم العضو :
99 / 10099 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 2:53 pm

اقتباس :

ابتسم يا حاج ضمير عند الهزيمة وخلي روحك رياضية يا راجل Very Happy

يا احمد انت عارف كويس اني لما كنت معاك انتقدت اللى حصل بشدة لأني مزعلتش على الزمالك ،، انا زعلت على مصر اللى صورتها اتشوهت بحاجه زي دي

بالعكس انا من رأيي نوقف النشاط الكروي في مصر حاليا ونلتفت لحال البلد شويه

لكن اللى ضايقني من كل فتى الاحلام مش انه ضد الزمالك ،، واللى انا مستغربله انك بتقول انك معاه في رأيه

روح كده وراجع رأيه تاني ،، هو مش قال أى رأي اصلاً ،،، دي مشاركته كانت عبارة عن أنه خايف ان اللى حصل ده يتسبب في شبه فرصة إعادة المباراة واللى في نظره ممكن يدي أمل للزمالك في الصعود ،، ده اللى ضايقني يعني ياريته مثلا كتب تعليق على انتقاده لاحداث الشغب أو لجماهير الزمالك اللى بعضها اتعامل بشكل همجي فعلا ،، لكن كلامه بس عن كرهه للزمالك ،، في الوقت اللى احنا محتاجين فيه نحقق في ملابسات اللى حصل ونعرف اذا كانت الثورة المضادة زي ما قولتلك ليها دور ،، انتوا بتتكلموا على فرصة الزمالك في الصعود وهزايم الزمالك ومعرفش ايه ،،، هو ده اللى انتوا دايماً بتقولوه ان "" الاهلى عندكم قبل مصر "" ده شعور انا مستغربله

لكن انا بقول في ستين داهية الزمالك على قد ما بحب النادي ده ولكن الأهم مصر ثم مصر ثم مصر

فوقوا بقه شويه

القلم الحر
فيومى على حق
فيومى على حق

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 4:29 pm

شوف يا محمد

أنا قولت بتفق معاه في الرأي فقط في عدم مشروعية اعادة المباراة

فالفريق اللي يخرب يدمر ويتسبب في الغاء المباراة يبقي حرام لو الماتش اتعاد

بس هو ده فقط الي اتفقت معاه فيه وبس

بس اللي بختلف معاك انت فيه يا محمد

ان انت بتاخد رأي أهلاوي متعصب وبعدين تهاجم كل الأهلاوية بلا استثناء (التعميم)

زي ما فيه أهلاوي اتمني هزيمة الزمالك

كان فيه أهلاوي بردوا بيتمني فوز الزمالك (مصر)

والعكس زي ما كنت انت بتتمني فوز الأهلي امبارح

كان زمالكاوية بيتمنوا الهزيمة ليه

أنا عايز أقولك إن التعصب ده موجود في كل الإنتماءات للأسف

ولكن لا يجب التعمييييييييييييييييييييم

وبعيد عن كل ده المهم مش الأهلي ولا الزمالك المهم فعلا زي ما بتقول مصر

وتصدق بالله يا محمد

أنا جالي لحظة امبارح كنت بتمني الأهلي يتغلب ويطلع

خلونا نتفرغ شوية للبلد دي بقي

ضمير قلم
Admin
Admin

ذكر
تقييم العضو :
99 / 10099 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الأحد أبريل 03, 2011 4:40 pm

مااااااااااشي يا احمد
انا كده بتفق معاك تماما
ورأيك صواب فعلا
وعشان كده بقول يااااارب يعدي الفترة دي على خير ويستر على مصر من كل المؤمرااااات

بنوتةبقلب جديد
فيومى شادد حيله

انثى
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الإثنين أبريل 04, 2011 12:47 am

طيب دلوقتي انتو بتعاتبوا الزمالك
الزمالك مالها ومال الجمهور نفسي أفهم

وبعدين يعني كلنا واحد زملكاوي أهلي اسماعيلي ,,,,مش لما حد يخسر أو يحصل حاجة زي كدة نمسكها علي بعض
وفي الأول والآخر طبعا الموقف كان سيء للغاية
القلم الحر
فيومى على حق
فيومى على حق

ذكر
تقييم العضو :
0 / 1000 / 100

مُساهمةموضوع: رد: اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة    الإثنين أبريل 04, 2011 6:53 am

شوفي يا بنوتة

أي نادي كبير بيكون كبير بجمهوره اللي يعتبر رمز لهذا النادي

يعني مينفعش نفصل الجمهور عن النادي ونقول النادي ذنبه ايه

وبعدين معظم الانتقادات موجهه للجمهور اللي عمل كده

دا غير الأقوال اللي بتقول انها ثورة مضادة

وبعيدا عن مين السبب كان لازم تحصل الضجة دي

لأن اللي حصل ليس سهلا بالمرة

شكرا علي مرورك بنوتة بقلب جديد

اجتياح فاضح لجماهير الزمالك في استاد القاهرة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1